Kevin zegt A en krijgt B

Kevin zegt A en krijgt B

foto Kevin.jpg

A zeggen en rijbewijs B mogen gaan halen? Het overkomt Kevin. Het is overigens niet alleen B krijgen, maar het vooral ook doen. We doelen dan niet alleen op het rijbewijs halen maar ook op, laten zien dat het Power Certificaat waarmee hij het rijbewijs B kan bekostigen, hem gegund is.

Kevin heeft talent. Niet voor niets koos hij destijds al voor een basisvakopleiding schilderen maar zijn persoonlijk profiel is meer dan dat! Echter wist Kevin dat zelf nog niet. Hij bleef wat twijfelen. Kevin loopt al langer in en uit bij het Werkcentrum van waaruit hij vaak uiteenlopend werk vond, maar niet duurzaam. Dat had verschillende oorzaken. Zo twijfelde hij soms aan zijn talenten, was er de Coronapandemie en eerlijk is eerlijk, bleek de match soms toch niet zo te matchen als dat we dachten.

Maar het ontbreken van een rijbewijs beperkte hem ook in zijn mogelijkheden. Per slot van rekening is het een hachelijke onderneming om met verfblik, kwasten en een ladder op de fiets, laat staan scooter, naar de klant te rijden. Daar hebben ze busjes voor toch Kevin?  Kortom as we speak toont Kevin dat een rijbewijs hem toekomt. Motivatie en talent in de ene hand en schilderskwast en schuurpapier in de andere hand. Allemaal op de steiger van zijn werkgever ‘Patrique Wildenberg Schilderwerken’ die hem een stevige kans geeft zijn talent kleur te geven. Talent dat hij op het Werkcentrum door coaching herontdekte.

En dan kan het dus zo zijn dat als je A zegt, en B zegt én doet, in dit geval ook B krijgt. Kevin is een man van weinig woorden maar wij weten hoe geweldig hij deze kans vindt en hoe dankbaar hij is. Dankzij ADP, die met hun SROI gelden Power Certificaten hebben aangeschaft om te besteden binnen de gemeente Bergen op Zoom, kan hij zijn carrière nu meteen glans geven. Dat is hem als schilder wel toevertrouwd.

Meer weten over werken over de grens?

Werken over de grens….Dichterbij dan je denkt!
Zowel Vlaamse als Nederlandse werkgevers zoeken steeds vaker in de grensregio naar personeel.
Werken in het buitenland is een mooie manier om internationale werkervaring op te doen en een nieuwe cultuur te leren kennen.
Dat kan ook al in uw eigen grensregio. Vanuit Nederland een baan zoeken in België vraagt wat extra inspanning.
Waar zijn de vacatures te vinden, hoe solliciteer je en hoe zit dat met de wet- en regelgeving in het buurland?
Is de cultuur anders? Moet ik mijn diploma laten erkennen/waarderen?

Ga online in gesprek met een EURES adviseur over werken over de grens!
Meld u aan voor een persoonlijk online en (vrijblijvend) gesprek met een van onze EURES adviseurs om u te laten informeren over uw
mogelijkheden en kansen op werk in België. De EURES-adviseur geeft u informatie en advies over werken over de grens en kan bemiddelen
tussen werkgever en werkzoekende. EURES beschikt over een groot netwerk van werkgevers waarmee u in contact kan worden gebracht.

Wanneer:
Iedere vrijdag tussen 10.00 – 11.00 uur
Locatie: Online via MS Teams
Aanmelden: Stuur een mail naar werkenoverdegrens@uwv.nl en u ontvangt verdere informatie.
U heeft een laptop of tablet nodig met camera en geluid en een internetverbinding.

Werkcentrum Bergen op Zoom en Samen in de Regio

Corina Winckler kwam een aantal jaar geleden terecht bij Werkcentrum Brabantse Wal en tijdens trainingen en workshops ontmoetten wij haar. Ze voerde een aantal goede gesprekken over wat zij zocht in een toekomstige baan. Zij en het Werkcentrum hielden contact en zodra ze een baan vonden die bij haar paste, namen zij contact op.

Van opgeven geen sprake

Helaas lukte het maar niet om aangenomen te worden of Corina voldeed net niet aan het functieprofiel. Maar van opgeven was geen sprake! Onlangs deed zich weer een mooie kans voor, een baan die heel erg bij haar paste.

Geen kink in de kabel

Corina: “Bijna was dit weer niet doorgegaan, omdat ik niet beschikte over een tien meter lange netwerkkabel.” Deze kabel was erg belangrijk voor het bedrijf waarbij zij solliciteerde, omdat een vaste lijn veiliger werkt. Ze nam contact op met het Werkcentrum, om te laten weten dat ze helaas niet kon voldoen aan de gestelde eis en vroeg of zij wellicht een oplossing wisten.

Het Werkcentrum nam contact op met Samen in de Regio, die bij Deltacom een lange netwerkkabel kon lenen. Afgelopen maandag, op 26 april, kon Corina aan haar – al is het een tijdelijke – baan beginnen. “Ik ben iedereen heel dankbaar en ga vol goede moed aan de slag!”

Inpieq en Werkcentrum succesvolle match

Inpieq en Werkcentrum succesvolle match

‘Snelle reactie van het Werkcentrum is ons erg goed bevallen’

Zojuist spraken we Inpieq over onze vlotte samenwerking. Dit succes delen we natuurlijk graag:

“Wij van Inpieq, specialist in funderingsmachines zochten al enige tijd naar een magazijnmedewerker. Het lukte ons op dat moment even niet om een geschikte kandidaat te werven. Daarom riepen we jullie, Werkcentrum Brabantse Wal, hulp in. Razend snel werden verschillende en vooral geschikte kandidaten voorgesteld. Het leidde tot een succesvolle match want een van die kandidaten is sinds 1 februari bij ons in dienst. En het bevalt ons, werkgever en onze nieuwe medewerker heel goed! Bij een volgende vacature weten wij het Werkcentrum te vinden”. Jullie snelle reactie is ons zeer goed bevallen. We doen in de nabije toekomst graag weer een beroep op jullie. Inpieq en werkcentrum, dat is een succesvolle match”.

Van onze succesvolle kandidaat Frank kregen we overigens ook een reactie en een leuke foto toegestuurd die we ook willen delen: “Soms moet je geluk hebben, jou voorzet, namens mij. Betekent heel veel! Wat ben ik jullie dankbaar!”

1 + 1 = 3

Hoe kom je aan werk?

Nog nooit eerder meegemaakt had dat ik een baan moest zoeken. Altijd aan het werk geweest, maar door de crisis werd het bedrijf, waar ik mede-eigenaar van was, verkocht. De eigenaren konden niet mee. Dus kwam ik in 2016, op een leeftijd van 53 jaar, zonder werk. Eerst twee jaar tijdelijk werk gedaan en daarna druk gaan solliciteren voor een vast baan.

Dat was heel moeilijk. Solliciteren via apps of internet, geen contact met mij als sollicitant. In 80 % van de sollicitaties kreeg ik geen bericht en soms kreeg ik bericht dat er meer passende kandidaten waren. Was mijn kennis en ervaring onvoldoende?

Na 2 jaar WW, kwam ik in de bijstand. Werkcentrum Brabantse Wal probeerde mij aan een baan te helpen. Heel lastig, want een academisch opgeleid iemand, daar krijgt het Werkcentrum niet veel vacatures voor. Ik ben een nuchter type, maar ook ik ging me afvragen of ik nog aan het werk kan komen. Wat zijn dan de consequenties? Geen werk, je huis verkopen. Hoe dan verder? Huren en je kunnen onderhouden?

Midden in de corona-periode word ik door Manon van het Werkcentrum gebeld voor een vacature die ze mogelijk voor mij heeft. Wij raken in gesprek, waardoor zij een beter beeld krijgt van wie ik ben, wat ik kan en wat mijn motivaties zijn. Halverwege het gesprek roept Manon: Eureka! Ik denk dat ik een andere vacature heb waar jij goed op past!

Ik heb mijn motivatie geschreven en Manon stelt mij voor aan het bedrijf. De directeur van dat bedrijf, Arnold, belt me op en we spreken elkaar 1 uur telefonisch. Waar hebben wij het dan over? Wie ben je, wat is je ervaring, hoe pak je zaken aan, wat zijn je waarden en normen en wat is je visie? De klik is goed en we spreken een week later af op het bedrijf. Weer een goed gesprek en vooral een match op visie, waarden en normen en kennis en ervaring.

1 + 1 = 3. Kennis en kunde + oprecht inleven in de ander = motivatie

De benadering van zowel Manon en Arnold hebben voor mij een nieuwe baan opgeleverd. Zoek de verschillen met de sollicitatieprocessen die je gewend bent.

Ik werk nu bij Heijmans uitzendorganisatie in Welberg, Steenbergen in de functie van Accountmanager. Onze visie bij het selecteren van vakmensen is om te kijken naar de mogelijkheden die de vakman in zich heeft. Deze waarden kunnen en willen wij met training en coaching verder ontwikkelen. Matchbaar maken is investeren en levert resultaat op!

Wij werken nauw samen met ISD, WSP’s en UWV. Er is meer kwaliteit aanwezig dan je vooraf zou denken. In 5 weken tijd zijn er al 5 mensen ingezet bij bedrijven. Hoe is dat mogelijk, daar loopt toch geen kwaliteit rond? Zet de juiste bril op!

Wil je in contact komen met Hans om te kijken wat hij voor jou kan betekenen? Neem dan contact op via info@heijmansuitzendorganisatie.nl / 0167 – 566617

Al 25 jaar het uitzendbureau | Heijmans Uitzendorganisatie

 

Werken in een grensregio

Werken in een grensregio

GrensMatch, is een matchingsapp voor de arbeidsmarkt. Zij willen dat werkgevers en werkzoekenden in de grensregio gemakkelijk contact met elkaar kunnen leggen. Ze helpen je graag bij het zoeken van geschikt personeel en het opstellen van een persoonlijk werkzoekenden profiel.

  • Ben jij als werkzoekende op zoek naar een (andere) job? Dan is GrensMatch iets voor jou. Maak een profiel aan en vul je werkervaring, skills, hobby’s en voorkeursberoep in. Als een werkgever interesse heeft in jouw profiel, wordt er contact met je opgenomen.
  • Heb je als werkgever een vacature? Gebruik GrensMatch als gratis recruitment tool en blader tussen profielen van werkzoekenden in de grensregio. Vind de juiste kandidaat in de app!
  • Ben je student en op zoek naar een stage of bijbaan?
  • En wil je kennismaken met een nieuwe werk-cultuur en de kansen die je buurland je kunnen bieden? Ga dan aan de slag met GrensMatch!

Kijk voor meer informatie op: Grensmatch – Werken, nét over de grens

Flexwerk en een bijstandsuitkering

Flexwerk en een bijstandsuitkering.

Een mooi voorbeeld dat het ontvangen van een bijstandsuitkering het accepteren van flexwerk nooit in de weg mag staan.

 Een kandidaat van de ISD Brabantse Wal kreeg via ons, het WSP Brabantse Wal een baan aangeboden bij  Agridienst, een samenwerkingspartner waar wij vaker kandidaten plaatsen. Deze kandidaat vond het echter lastig om dit (tijdelijk) werk te accepteren, dit omdat ze wist dat het werk mogelijk na een aantal weken zou stoppen en ze bang was dit mogelijk problemen zou opleveren met de betaling van haar uitkering of dat deze uitkering zelfs beëindigd zou worden. Haar gezin is afhankelijk van haar inkomsten dus wij begrepen haar onzekerheid hierover wel. Dit mag echter nooit een reden zijn om niet aan de slag te gaan! Lisa van het Werkcentrum heeft samen met de collega’s van de ISD Brabantse Wal (de klantmanager en rechtmatigheidsconsulent) gekeken hoe we deze kandidaat konden garanderen dat zij zonder zorgen aan de slag kan.

 En zo geschiedde. Er is maatwerk geleverd door alle betrokken partijen. Laatst spraken wij Jacq van Kaam van Agridienst, hij wist ons te vertellen dat deze samenwerking ook daadwerkelijk resultaat heeft opgeleverd. De kandidaat is 21 september 2020 gestart en inmiddels al 5 maanden zonder onderbreking aan het werk!

Je kunt je voorstellen dat we heel blij zijn met het feit dat een werkgever zoals Agridienst dergelijke knelpunten met ons bespreekbaar maakt. Dit heeft geleid tot intern overleg, waardoor er een praktische oplossing is ontstaan. Hierdoor zijn we af van de situatie dat kandidaten weerstand voelen om flexwerk te accepteren omdat het mogelijk tot financiële problemen zou kunnen leiden, de kandidaat kan met een gerust hart aan de slag. Dit door inzet en samenwerking van de medewerkers van de ISD Brabantse Wal en Agridienst.

Benieuwd wat het WSP West-Brabant voor u kan betekenen? Neem vooral contact met ons op. We denken graag met u mee.

Werkcentrum Brabantse Wal – voor wie zijn wij er?

Hoe ik een fijne vaste baan heb gevonden, op 5 minuten loopafstand van mijn huis met behulp van Werkcentrum Brabantse Wal.

Het was even terugzoeken in mijn mailbox. Op vrijdag 15 februari 2019 kwam ik achter het bestaan van Werkcentrum Brabantse Wal naar aanleiding van een artikel in de krant over het congres ‘All we need is work’. Het Werkcentrum organiseerde dit met Samen in de Regio en Marlies van Lier in theater De Maagd. Omdat ik toen in de veronderstelling was dat werkzoekenden hier ook bij hadden kunnen zijn, voelde het als een ontzettend grote gemiste kans en ben ik meteen aan het mailen geslagen naar Werkcentrum matchers Issebel van Beveren en Manon Struijs. Om het onderwerp van deze mail moet ik nu wel een klein beetje lachen. Het was redelijk pretentieus zie ik, namelijk: Pro-actieve TOP secretaresse zoekt werk. Maar, als je op zoek bent naar een leuke baan moet je jezelf immers goed verkopen toch? Gelukkig kreeg ik snel een mail terug en bleek het een congres te zijn geweest voor werkgevers van de Brabantse Wal. De eerstvolgende inloop dag zat ik aan tafel bij de vrolijke meiden. Toen vervolgens ook nog inmiddels directe collega Brigitte Sauter spontaan erbij kwam zitten, werd het een wel heel gezellig kennismakingsgesprek. Brigitte had ik leren kennen tijdens een eerder sollicitatiegesprek voor een secretaressefunctie bij Gemeente Bergen op Zoom. De eerste keuze was niet op mij gevallen, maar omdat het zo’n prettig gesprek was geweest had ik gevraagd of het oké was om wel via LinkedIn contact te houden. En dat was het.

Op dat moment had ik er een loopbaan van 15 jaar op zitten als secretaresse op de Spoedeisende Hulp van het Bravis Ziekenhuis, was ik met mijn man een aantal maanden op reis geweest in Zuid-Amerika en had ik net te horen gekregen dat mijn tijdelijke dienstverband bij de Militaire GGZ in Den Bosch vanwege een grote reorganisatie toch niet verlengd zou kunnen worden. Omdat ik het best pittig vond om 5 dagen per week heen en weer te reizen van Bergen op Zoom naar Den Bosch nam ik mij voor om me in eerste instantie te focussen op het vinden van werk ik de regio. Precies om deze reden was ik zo blij dat ik het Werkcentrum gevonden had. Dit is namelijk precies de doelstelling die ze hebben, het matchen van werkgevers en werknemers aan de Brabantse Wal. Ook heb ik aangegeven, dat ik graag eens in een andere sector wilde werken dan de zorg. Diverse mailwisselingen volgden, vacatures werden heen en weer gestuurd tot dat ene telefoontje! “Hoi Janneke, zou je op gesprek willen gaan bij Gemeente Bergen op Zoom? Ze zoeken voor een paar maanden een secretaresse in het Sociaal Domein, maar als het goed gaat zou het misschien wel eens voor wat langer kunnen zijn.”

Dat het wat langer is geworden dat blijkt wel. Het is inmiddels 15 februari 2021, ik ben in vaste dienst en werk onder andere voor de directeur ISD Brabantse Wal. Op de dag af 2 jaar later ontvang ik op mijn werkmail een ontzettend vrolijk en spontaan mailtje van matcher Issebel met de vraag hoe het met mij gaat omdat ze mijn naam voorbij heeft zien komen. Ronder dan dit gaat het cirkeltje niet worden.

4 september opent het IK ZORG CONTACTPUNT in Halsteren

Ik Zorg Contactpunt Persoonlijk advies voor een opleiding of baan in zorg en welzijn

Voor wie?
Het Ik Zorg Contactpunt is voor iedereen in de regio West-Brabant die persoonlijk advies wil over een loopbaan in zorg en welzijn.
Of je nu herintreder, zij-instromer, scholier bent of al werkzaam in de zorg, samen kijken we welke weg je kunt bewandelen.

Wat levert het op?
Tijdens een goed gesprek:
• weet je welke opleidingsmogelijkheden er zijn en wat er bij je past
• ken je de werkvelden en doelgroepen en of die bij je passen
• maak je kennis met werkgevers in de regio

Hoe werkt het?
Tijdens een gesprek kijken we wat je nodig hebt om een goed beeld te krijgen van de mogelijkheden in zorg en welzijn. Dat kan een informatiebijeenkomst
zijn, een gesprek met een loopbaancoach of een activiteit van een werkgever.
Zo helpen we je om een keuze te maken voor een baan of opleiding bij een werkgever in de regio.

Wie zijn wij?
Ik Zorg Contactpunt is een samenwerking van werkgevers in zorg en welzijn in West-Brabant en Transvorm. Het bevindt zich op
Landgoed Vrederust in Halsteren.

Afspraak maken?
Telefoon 088-1444044
E-mail ikzorg@transvorm.org
Web brabantzorg.net/ik-zorg

Persbericht Tijdelijke ondersteuning zelfstandig ondernemers (Tozo) Brabantse Wal

Persbericht Tijdelijke ondersteuning zelfstandig ondernemers (Tozo) Brabantse Wal

Allereerst willen we onze sympathie betuigen aan de zelfstandig ondernemers die getroffen zijn door de maatregelen als gevolg van de COVID-19-crisis. Als ISD Brabantse Wal doen we ons best om zo snel en goed mogelijk onze getroffen ondernemers te ondersteunen.

 Tozo regelingen

Er is onderscheid gemaakt binnen de Tozo-aanvragen. De meest voorkomende aanvraag is de Tozo levensonderhoud. De maandelijkse bedragen die gelden voor Tozo levensonderhoud zijn (vanaf de leeftijd van 21 jaar):

  • Maximaal € 1.500,- netto voor gehuwden
  • Maximaal € 1.050,- voor alleenstaanden

Afhankelijk van de (verwachte) inkomsten van de aanvrager wordt de hoogte van de bijstand bepaald. De Brabantse Wal telt inmiddels 1697 meldingen (t/m 6 mei 2020) van zelfstandig ondernemers die gebruik willen maken van de Tozo-regeling levensonderhoud. Per gemeente zijn de meldingen als volgt:

Bergen op Zoom:          1074

Steenbergen:                292

Woensdrecht:               331

 

Naast deze aanvragen voor levensonderhoud zijn er ook zo’n 100 aanvragen voor Tozo-bedrijfskrediet. Een ondernemer kan maximaal € 10.157,- lenen tegen een rente van 2%. De maximale looptijd van de lening is drie jaar. 

 Wil je weten of je in aanmerking komt voor Tozo? Controleer dit op: www.krijgiktozo.nl. Als hieruit blijkt dat je aanspraak kunt doen en je bent inwoner van Bergen op Zoom, Steenbergen of Woensdrecht, kan de aanvraag digitaal ingediend worden via: https://snelbalie.bergenopzoom.nl/Snelbalie/Burger/Default.aspx

 Ondernemers die een aanvraag hebben ingediend

De ondernemer ontvangt een ontvangstbevestiging wanneer de aanvraag is ingediend, waarin staat wat hem/haar te wachten staat. Zo’n vijf weken na het indienen van de (voorschot)aanvraag is deze afgehandeld (betaald). We streven ernaar om deze afhandeling binnen vier weken te laten verlopen. Om dit voor elkaar te krijgen, zetten we extra personeel in. Gezien de noodzaak van de regeling en de verschuiving in taken die deze regeling met zich meebrengt, voeren we op dit moment de regeling met eigen personeel uit. In principe is het niet nodig om contact op te nemen met de ISD over de Tozo-aanvraag als er een ontvangstbevestiging is ontvangen door de ondernemer. Bij het ontbreken van een ontvangstbevestiging of het uitblijven van een betaling na vijf weken, is het uiteraard goed om telefonisch contact op te nemen.

 Om de getroffen ondernemers extra tegemoet te komen maken we onderscheid in de noodzaak, die aangegeven wordt vanuit de ondernemer. Wanneer de ondernemer vanwege de eigen financiële situatie geen weken kan wachten op de uitkering, kan er aangegeven worden dat een spoedbehandeling van de aanvraag nodig is. Dit kan zowel tijdens de aanvraag aangegeven worden als nadat de aanvraag is ingediend.

 Het nummer waar vragen over Tozo gesteld kunnen worden: 140164, kies het nummer dat bij de ISD hoort in het keuzemenu. Bij de medewerker kan vervolgens aangegeven worden dat de vraag over Tozo gaat.

Financiën

Vanuit de landelijke overheid is er tweemaal in de vorm van een voorschot een bedrag beschikbaar gesteld aan de gemeente voor de betaling en de uitvoering van de Tozo-regeling. Dit bedrag is gebaseerd op het aantal ondernemers in de gemeente:

Bergen op Zoom:          € 4.469.296,-

Steenbergen:                € 2.177.349,-

Woensdrecht:               € 1.718.960,-

 Andere regelingen COVID-19

Naast de Tozo hebben de Brabantse Wal gemeenten ook andere regelingen om inwoners tegemoet te komen. Voor meer informatie over deze regelingen, verwijzen wij u door naar de website van eigen gemeente.